20 فرمان تغذیه در ماه رمضان


بسیاری از افراد با اینکه در ماه رمضان روزه می گیرند اما باز هم در این ماه دچار اضافه وزن می شوند،علت در چیست؟

*هنگام افطار از آغاز کردن تغذیه با آب سرد،نوشابه و مانند اینها جدا خودداری کنید.به جای آب سرد کمی آب گرم یا چای میل کنید.
*افطار را با خوردن خرما،کشمش،عسل و به‌‌طور کلی با یک قند طبیعی آغاز کنید.به این ترتیب اشتها کنترل می‌شود و زیاده‌خوری کم‌تر پیش می‌آید.
* خوردن چای شیرین کم‌رنگ،شیر گرم،فرنی و حلیم کم ‌روغن در آغاز افطار مناسب است.
*خوردن نان و پنیر و سبزی (ضدعفونی شده) یا نان و پنیر و مغز گردو توصیه می‌شود.
*سبزی را در افطار میل کنید.چرا که خوردن سبزی در سحری ممکن است منجر به تشنگی در طول روز بشود.
*از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید.آب در وسط غذا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و اختلال در هضم می‌شود.
* در زمان بین افطار تا سحر،البته با رعایت فاصله با غذا،آب کافی بیاشامید.
*حتما برای صرف سحری،کمی زودتر از خواب برخیزید تا هم ضمن استفاده از برکات معنوی ساعات سحر و مناجات با خدا،بدون عجله و با آرامش خاطر سحری بخورید.حتی اگر میل به خوردن غذا در سحر ندارید،آب،چای،شیر و مانند اینها را فراموش نکنید.
* از خوردن تنقلات فراوان خودداری کنید.
*حتما در غذای افطار و به خصوص سحر میوه میل کنید.علاوه بر میوه‌جات فصل،از خیسانده برگه آلو،زردآلو،انجیر و مانند اینها هم می‌توان به عنوان میوه استفاده کرد.گوجه فرنگی هم می‌تواند نقش میوه را داشته باشد.
*اگر در ماه رمضان دچار یبوست می‌شوید علاوه بر میوه از خورش‌های ملین مثل خورش آلو و خورش‌های سبزی‌دار بیشتر استفاده کنید.
* در طول زمان امساک (روزه) از رفتن به حمام داغ،خون دادن و کارهایی که موجب ضعف و بی‌حالی می‌شود خودداری کنید.
*معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد،لذا خوردن غذاهای سهل‌الهضم و تقریبا نرم برای افطار مناسب‌تر است
* اگر تخم‌مرغ میل می‌کنید در درجه اول به صورت آب‌پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم‌بند (به شرط آن که سفیده آن منعقد شده باشد و زرده کمی حالت سفتی به خود گرفته باشد) میل کنید.تخم‌مرغ نیمرو زیان‌بخش بوده و همچنین دیر هضم‌تر از تخم مرغ آب‌پز است.
* سالاد (بدون پیاز) مکمل خوبی برای غذاها در ماه مبارک رمضان است.
* بادمجان،فلفل و سایر ادویه‌ها گاهی موجب احساس تشنگی در طول روز می‌شود.

شامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد برای معده خالی زیان‌بخش است.

*اگر به اقتضای فصل گرما یا فعالیت‌های بدنی،در طول روزه‌داری زیاد عرق کردید،نمک از دست رفته توسط عرق را به صورت‌های مختلف در افطار و سحر جبران کنید
*از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامانوس یا غذاهایی که برای شما ناراحتی به وجود می‌آورد لااقل در ماه رمضان خودداری کنید.
* کله‌پاچه،سیرابی و شیردان موجب تشنگی زیاد می‌شود.لذا بهتر است میل نکنید ولی اگر مایلید میل کنید به صورت کم‌آب،کم‌نمک و آن هم در افطار میل کنید

/ 1 نظر / 7 بازدید
پنل پیام کوتاه ویژه

سلام پنل پیام کوتاه + شارژ اولیه رایگان فقط 5500 تومان تحویل آنی و لحظه ای فرصت را از دست ندهید...